Een mediaprotocol op school

De meeste kinderen vinden internet en sociale media leuk. Ze gebruiken het thuis en op school. Naast alle positieve dingen zijn er soms ook vervelende incidenten. Leerkrachten weten dat leerlingen op internet geconfronteerd kunnen worden met minder prettige beelden en teksten.

Leerlingen geven gemakkelijk privé-informatie aan mensen die zij online leren kennen. Veel scholen hebben dan ook richtlijnen voor internetgebruik, maar nog niet allemaal. Op dit moment bestaan de richtlijnen voor internetgebruik vaak uit een aantal afspraken. Veel voorkomende regels zijn: “Ik roep mijn leerkracht als ik iets zie dat ik niet vertrouw.” en “Ik gebruik geen ongepaste woorden als ik een zoekmachine gebruik”. De leerling ondertekent deze afspraken en is hiervan op de hoogte.

Mobiel internet
In de afgelopen jaren heeft mobiel internet een hoge vlucht genomen. Daarvoor was het voldoende om zicht te houden op de PC in de klas. Leerlingen brengen steeds vaker een smartphone of iPod mee naar school. Internet is altijd binnen handbereik, maar vaak buiten het zicht van een volwassene.

Sociale media
Ook het actief gebruik van sociale netwerken als Twitter en Facebook is inmiddels voor de meeste leerlingen en leerkrachten normaal. De richtlijnen van veel scholen zijn hier nog niet op ingericht. Gebruik van sociale media wordt dan ook vaak afgeraden of verboden. Sociale media kunnen echter ook veel toevoegen in de klas. Denk bijvoorbeeld aan het raadplegen van een expert via Twitter, of een videochat met een klas aan de andere kant van de wereld.

En nu?
Leerlingen kunnen natuurlijk nog steeds de leerkracht roepen als zij ongepaste zaken of vreemde pop-ups tegenkomen. Als de leerkracht tenminste in de buurt is. De internetafspraken zijn toe aan een update naar de wereld van nu: een wereld waarin veel leerlingen altijd online zijn en met elkaar communiceren via Whatsapp, Instagram en Snapchat. 

Daarom is het belangrijk dat scholen een mediaprotocol hebben waarin ruimte is voor de positieve kanten van deze ontwikkelingen. Laat leerlingen meedenken over nieuwe richtlijnen. Vraag de leerlingen waar zij behoefte aan hebben. De ‘oude’ internetafspraken hoeven niet overboord, maar kunnen in veel gevallen wel een paar aanvullingen gebruiken.

Verder lezen

  • Artikel: Positief Social Media Protocol
  • Boek: Inspiratieboek Sociale media op de basisschool, Mijn Kind Online 2012
  • Boek: Smihopedia, Erno Mijland, 2012, Hoe kun je Sociale media op een positieve manier inzetten in je onderwijspraktijk?

Update november 2014, door: Nina van den Broek