Interview Pianist Pepijn de Brouwer

Pepijn de Brouwer is 24 jaar en speelt piano sinds zijn 19e. Het bijzondere is dat hij geen noot kan lezen! Hij bezit een absoluut gehoor en heeft een goed geheugen. Pepijn is een autodidact en verfijnt zijn spel door masterclasses bij Wibi Soerjadi te volgen. In dit interview lees je zijn verhaal.

 

 

Prachtig spel zonder noten

Pepijn de Brouwer is 24 jaar en speelt piano sinds zijn 19e. Het bijzondere is dat hij geen noot kan lezen! Hij bezit een absoluut gehoor en heeft een goed geheugen. Pepijn is een autodidact en verfijnt zijn spel door masterclasses bij Wibi Soerjadi te volgen. In dit interview lees je zijn verhaal.

Hoe kwam je achter jouw bijzondere talent en liefde voor muziek?

“Bij ons in huis staat zolang ik me kan herinneren een piano. Daar was ik al van jongs af aan op aan het spelen, maar daar heb ik nooit serieus werk van gemaakt. Ik wist al dat mijn gehoor goed was en de knop ging om bij het zien van de film The Pianist waar ik de Nocturnes van Chopin hoorde. Na een keer intensief luisteren van het stuk ben ik gaan oefenen op de piano. En daarna ben ik eigenlijk niet meer gestopt met spelen. Ik werkte tot 2 jaar geleden als kok in een restaurant van ’s ochtends vroeg tot laat. Een combinatie van werken en spelen was eigenlijk niet mogelijk. Uiteindelijk heb ik mijn baan opgezegd om me de komende jaren serieus op mijn carrière als pianist te storten. “

Waarom heb je voor de piano gekozen?

“Piano is voor mij het mooiste en meest ideale instrument. Doordat het instrument zo uitgebreid is, kun je er een 1-persoonsconcert op spelen. Ik heb even viool gespeeld, maar dat ging me al snel vervelen omdat je maar 1 toon tegelijk kunt spelen.”

Je kunt geen noten lezen. Hoe leer je je stukken te spelen?

“Ik heb een heel goed geheugen en onthoud alles tot in de kleinste details. Ik luister heel aandachtig 1 keer een pianoconcert, sla het op in mijn hoofd en ga het dan naspelen. En het mooie is dat ik het stuk vervolgens ook nooit meer vergeet. Omdat ik noten niet nodig heb om goed piano te kunnen spelen ben ik niet van plan ze ooit te leren. Zo geef ik les aan een aantal kinderen die leren op gehoor te spelen.”

 

Je componeert ook muziek. Hoe gaat dit in zijn werk?

“Ik heb meer dan 1000 muziekstukken in mijn hoofd zitten. Die hoor ik de hele dag door. Om af en toe stapelgek van te worden! Bijna al mijn muziek geef ik een naam. De namen komen als vanzelf door een herinnering, een gevoel, een dag, of waar ik ben geweest, bijvoorbeeld in de trein. De stukken die ik maak variëren van een etudes (om je techniek te verbeteren), nocturnes (nachtstukken), preludes (opwarmertjes), ballades (verhalend spelen) tot een pianoconcerten met orkest. Een deel van mijn stukken zet ik in mijn computer die het omzet naar noten. Mocht ik ooit gaan spelen met een orkest.”

Wie is je favoriete componist en hoe inspireert hij jou?

“Dat is de componist Rachmaninov (Rusland). Onder pianisten ook wel de ‘Michael Jackson’ van de pianomuziek genoemd. Toen ik zijn concerten voor het eerste hoorde vond ik het zo herkenbaar. Zijn muziek heeft dezelfde opbouw als de muziek die ik componeer. Het is ingewikkelde muziek waar veel emotie in zit. Het lijkt wel een verhaal te willen vertellen. De ene keer hard en dan weer heel zacht en fijn. Die afwisseling vind ik prachtig! Het 3e pianoconcert van Rachmaninov is mijn favoriet, ik speel dit stuk graag en veel. Ik luister veel naar Russische componisten, ze spelen veel meer op hun gevoel dan anderen die meer met techniek bezig zijn, en dat hoor je.”

Waar ben je nu mee bezig?

“Ik heb net weer een masterclass bij Wibi Soerjadi gevolgd waarin ik mijn techniek steeds verder verbeter. Dit najaar maak ik een cd en geef ik een aantal concerten. Het ziet er naar uit dat ik in 2013 in een schouwburg mag optreden. Ook ga ik volgend jaar meedoen aan concoursen om zo te werken aan mijn naamsbekendheid.“

Hoe zie je je toekomst voor je?

“Ik wil kunnen leven van dit vak. En mijn droom is om concertpianist te worden bij een orkest.”

Pepijn de Brouwer's versie van Bach's Toccata