'Serieuze muziek' voor ballet: drie grote Russen

Tsjaikovsky was de eerste componist die serieus ging schrijven voor ballet en zijn invloed op de ontwikkeling van het ballet is daarmee essentieel geweest.



Tsjaikovsky, Strawinsky, Prokojev

Behalve Jean-Baptiste Lully, die de muziek uit zijn balletten een tweede leven bezorgde door ze tot instrumentale
danssuites te bewerken, zijn er weinig beroemde componisten die de vroegere balletvoorstellingen van muziek voorzagen.
Tot de 19e eeuw componeerden collega’s van Lully liever symfonieën en opera’s en keken neerbuigend naar de balletwereld.


Het tij keerde echter nadat Pjotr Tsjaikovski zijn ‘Zwanenmeer’ presenteerde. Zijn avondvullende balletvoorstellingen de
Notenkraker, het Zwanenmeer en Schone Slaapster
bewezen dat ook een ballet de moeite waard was om voor te componeren.

Lees verder

Luister

Speel, bladmuziek



De invloed van Tsjaikovski op de ontwikkeling van ballet is alleen te vergelijken met de invloed van Igor Stravinsky op
de 20e-eeuwse ballet. Zijn ballet Sacré du printemps zorgde in 1913 voor een groot cultureel schandaal.
Alles was nieuw en alles was anders: de muziek, de choreografie van Nijjinski en de scenografie en kostuums van Roerich.
Hoewel de andere balletten van Stravinsky zoals De Vuurvogel en Petroesjka geen balletgronden hebben doen schudden,
introduceerden ook zij veel nieuwe elementen die het 20e-eeuwse ballet in een nieuw jasje hebben gestoken.

Luister

Verder lezen

Luisterboek

Spelen, bladmuziek


 

De componist Sergej Prokofjev vond zijn inspiratie voor balletmuziek bij Shakespeare en Perrault. Zijn Romeo en Julia
is een verhaal van een tragische liefde dat gebaseerd is op het gelijknamig toneelstuk van Shakespeare.
Cinderella is een licht, romantische sprookje over de Assepoester en haar prins.

Verder lezen

Spelen, bladmuziek

Luisteren, CD/DVD