De componist als marketeer

We kenden al het Youtube Symfonie Orkest, waarvoor muzikanten uit de hele wereld via Youtube auditie kunnen doen. De Youtube Componist is, zo laat het filmje hieronder zien, een nieuw fenomeen. Want hoe breng je je composities als min of meer klassiek componist op een aansprekende manier aan de man?

 

 

Bladmuziek wordt al heel lang op dezelfde manier uitgegeven: een componist gaat naar de uitgever geeft er zijn muziek in notenschrift af. Die uitgever maakt er een mooi gedrukte uitgave van gaat dan de boer op om deze via de muziekhandel aan muzikanten te slijten. Maar het kan ook anders.

David Lang nodigde pianisten uit hun interpretatie van zijn compositie 'memory pieces' via Youtube op te sturen. Daarmee deden ze tegelijkertijd mee aan een wedstrijd. De winnaar kreeg een vliegreis naar New York aangeboden en natuurlijk een optreden. Voor het downloaden van de bladmuziek, het beluisteren van de compositie en een volledig overzicht van de voorwaarden kon je naar de website van uitgeverij Schirmer gaan of naar Youtube en een filmpje bekijken, waarin de componist alles toelicht:  

Op de foto één van de prijswinnaars: Katherine Dowling