Theatertechniek

Bij een musicaluitvoering komt veel kijken. De acteurs moeten worden geschminkt en in kostuums gehesen, en de decors moeten er goed uitzien. De techniek moet er voor zorgen dat de zangers tot achterin de zaal goed verstaanbaar zijn. Hoe doe je dat allemaal?

 

 

Kostuums

Kostuums zijn belangrijk bij een voorstelling. Hier wordt bij amateurvoorstellingen vaak op bezuinigd maar voor een goede voorstelling is een mooie aankleding noodzakelijk. De acteurs kunnen zich ook beter inleven in hun rol bij de juiste kleding. Met weinig geld en veel inventiviteit zijn vaak toch prachtige resultaten te boeken. Mooie stoffen en de goede pasvorm zijn wel belangrijk. Bij historische kostuums hoeven deze niet correct te zijn maar wel de indruk geven dat ze kloppen. Er zijn veel leuke boeken hierover te vinden, vaak in het Engels. The costume book / Mary Burke Morris is een ouder boek, gericht op de serieuze amateur.

Decors

Ook voor decors is er vaak geen geld. Toch zijn decors belangrijk. De constructies moeten degelijk en licht zijn, gemakkelijk op te bouwen en af te breken. Veiligheid moet voorop staan bij alle constructies. Goed gemaakte decorstukken zijn aan meerdere kanten te gebruiken, zodat snel de setting van de voorstelling kan worden veranderd.. In korte tijd kan een kamer in een kade worden veranderd. Voor praktische tips en nog veel meer kan je contact opnemen met de vakvereniging voor podiumtechnologie. Bovendien zijn er verschillende leuke boeken over dit onderwerp verschenen, zoals Decorconstructies / Frits van den Haspel.

Belichting

Een slechte belichting kan een voorstelling kapotmaken. Bij belichting gaat het er niet alleen om acteurs zichtbaar te maken, maar door de soort belichting moet ook sfeer worden toegevoegd. Met licht kunnen bijzondere effecten worden gemaakt zoals het verschijnen en verdwijnen van personages. In het videofragment hieronder uit de musical Into the woods is duidelijk te zien hoe belangrijk belichting is.

Voor theaterbelichting en andere theatertechniek zijn er verschillende opleidingen. Het is een vak, maar dat wil niet zeggen dat amateurgroepen niet zelf de belichting kunnen verzorgen. Zorg er in ieder geval voor dat iemand aan de knoppen zit die weet wat hij doet en die het stuk van voren tot achter kent. Op de juiste momenten moet de belichting worden aangepast. Boeken zoals het 400 pagina’s dikke Handboek theaterbelichting / Hugo van Uum kunnen helpen dit goed te doen.

Geluidstechniek

Zorg dat je eerst je apparatuur goed kent. Probeer alles uit, zorg dat je alle schakelingen en

aansluitingen uit je hoofd kent. Zorg ook dat de luidsprekers goed zijn afgesteld. Zangers hebben in musicals het liefste een draadloze microfoon, zodat ze niets hoeven mee te slepen en zich vrij kunnen bewegen. Maar hoe meer draadloze microfoons er zijn hoe moeilijker dit storingsvrij is te regelen. Als je algemene microfoons gebruikt zullen de zangers moeten weten waar deze zijn, omdat anders hun zang steeds verdwijnt bij het acteren en dansen. Apparatuur kan worden overbelast door te veel apparatuur aan te sluiten. Een berucht probleem is het rondzingen van geluid, waardoor er een nare piep ontstaat. Soms zijn hiervoor simpele oplossingen, bijvoorbeeld door de zanger niet voor de speakers te laten komen. Kijk bijvoorbeeld in het boek Digitale sounddesign / Russ Haines. – Schoonhoven : Academic Services, cop. 2002. – ISBN 9039518734 (PPN 238883353) voor meer oplossingen.

Grime

Afhankelijk van de voorstelling en belichting moeten de acteurs zwaar of juist licht worden opgemaakt. Grimeren is echt een vak, maar voor amateurvoorstellingen zijn beroepsgrimeurs niet noodzakelijk. Er zijn goede boeken over grimeren verschenen. Bij grimeren is het belangrijk het personage naar voren te halen. Hier zijn veel algemene ideeën over te geven, zoals in deze video van Het Klokhuis duidelijk wordt gemaakt.

De grime was bij Cats baanbrekend en is zelfs beschermd met auteursrecht. Als musicals worden verkocht aan andere landen wordt in contracten vastgelegd hoe een musical er uit moet zien, de decors, de kostuums. In het geval van Cats is zelfs de grime vastgelegd. De grime moet echter wel worden aangepast aan de acteur, omdat iedereen nu eenmaal een ander gezicht heeft. Goede boeken over dit onderwerp zijn

The complete make-up artist / Penny Delamar. – [Evanston?] : Northwestern University Press, 1996. – ISBN 0810112582 (die ook in het filmpje wordt gebruikt) (PPN 260138827) en

Een mooi gezicht / van Petra Lejeune en Sasja Jans. – Sittard : Mooi Limburgs Boekenfonds, cop. 2008. – ISBN 9789085960492 (PPN 315784547)