Nieuwe muzikale initiatieven en projecten voor kinderen

Ieder jaar ontstaan er nieuwe initiatieven en projecten om kinderen zowel actief (door zelf te experimenteren) en receptief (door kijken en luisteren) als reflectief (door praten en van gedachten te wisselen) bij muziek te betrekken. Spelenderwijs kunnen kinderen veel meer over ritme, melodie, tempo, timbre en dynamiek leren en diverse instrumentencombinaties ontdekken. 4 initiatieven met ieder een andere invalshoek:

4 nieuwe inititieven



Zo biedt het programma:  Ieder Kind een Instrument “de kans in aanraking te komen met muziek en een instrument
te leren bespelen", terwijl Stichting Leerorkest, naast het plezier van samenspelen, ook “de integratie van zowel
kinderen als hun ouders uit andere culturen” wil bevorderen.

De landelijke campagne Muziek in ieder kind vraagt aandacht voor muziekeducatieve projecten en projecten op
‘het gebied van reflectie, debat en promotie’.

Locale en landelijke projecten van Muziek telt! hebben in de afgelopen jaren ‘veel bij kunnen dragen aan de
bewustwording rondom het onderwerp muziekeducatie”.

En, als Amsterdam toch te ver weg is, dan zijn er nog talloze computerprogramma’s en apps om zelf te componeren,
instrumenten te ontdekken en leren bespelen. Overige innovatieve en inspirerende muzikale mogelijkheden en online
tools voor kinderen zijn:


De Klankspeeltuin in het Amsterdamse Muziekgebouw aan ’t IJ, geeft kinderen de kans om door middel van
“de meest slimme en futuristische klankinstallaties” zelf een eigen stuk te componeren.

Bekijk de video: http://vimeo.com/12080138 Bron: http://jeugd.muziekgebouw.nl/informatie/Klankspeeltuin/

 

 

 

Lees verder over Singing Fingers, Oorkania en Ik componeer

 

 

 

 



'Singing fingers' - vingerverven met muziek op de iPad.

Een leuke en zeer innovatieve toepassing om aktief beeldende kunst en muziek samen te brengen. Het kan alleen op
de iPad met het gratis programma (app) 'Singing fingers'. Ook geschikt voor muziekles op school.
Laat kinderen hun visuele fantasie combineren met hun muzikale fantasie. Het maken van instrumenten, verhalen
vertellen, optreden, verkennen, tekenen, creatief denken meer alle zintuigen, een nieuwe ontwikkeling in het geluid
opname en mixen.
Beeld en geluid spreken voor zich in deze videodemo: Bron: Produkt van MIT Media Lab’s Lifelong Kindergarten,
Eric Rosenbaum en Jay Silver, Beginners-mind@media.mit.edu

Bekijk hier de video

 

 

Oorkania

Een nieuwe online muziekgame voor kinderen: Oorkania Stichting Oorkaan lanceerde vorig jaar op 18 september in
de Phiharmonie Haarlem de online muziekgame 'Oorkania'.
Bekijk hier de trailer.
Daarmee wil het kinderen vanaf 6 jaar spelenderwijs in aanraking brengen met voor hen minder voor de hand liggende
muzikale genres, zoals klassieke muziek, jazz en wereldmuziek.
Zij maken in de game een muzikale reis door de ruimte, en voeren daarbij opdrachten uit en verzamelen klankballen
om daar uiteindelijk een eigen compositie van te maken.
De door Joey Roukens gecomponeerde wordt tijdens de lancering uitgevoerd door een 150- koppig 'KinderOorkest',
tijdens het festival 'Oorkaan op komst!
Bron: website Akkoordmagazine en het Algemeen Dagblad van zaterdag 14 september 2011, p.4, een interview met
de makers.

 

'Ik componeer'

Kinderen maken zelf online orkestmuziek. Met deze tool wanen kinderen zich even componist van orkestmuziek en
ze kunnen hun composities ook direct beluisteren.  Zie hier de website: http://www.ikcomponeer.nl/

Componeertool ontwikkeld door Muziek Centrum van de Omroep, AVRO en NTR. Je kunt hier je eigen composities
maken door het rangschikken van blokjes muziek (samples).
Bron: Voor meer informatie kun je kijken bij http://www.mco.nl/educatie of mailen naar educatie@mco.nl