Muziek - met aandacht voor kinderen

Dit dossier gaat over muziek voor kinderen en het richt zich tevens op opvoeders. Er komen een aantal spannende eigentijdse mogelijkheden aan bod om kinderen met muziek in aanraking te laten komen. Tot slot worden voor de ouders/opvoeders, aan de hand van een aantal besprekingen van boeken/luisterboeken, de thema’s klassieke muziek en muziekeducatie voor kinderen, nader belicht.

Klassieke muziek voor Kinderen

 

 

 

 

 

 

 

Kinderen en muziek, een combinatie die net zo lang lijkt te bestaan als de muziek zelf. Niets is minder waar!

Een paar honderd jaar geleden werden kinderen door componisten alleen nog als beginnende muzikanten gezien, die
zich de beginselen van de muziektheorie en speeltechniek eigen moeten maken.
Er bestond geen speciaal voor kinderen geschreven muziek maar voor iedere leeftijd geschikte muziekstukken voor beginners.

Luistermuziek voor kinderen stond niet op de agenda, niemand was bezig met het opvoeden van luisteraars. Het componeren
voor kinderen is pas in de 19e eeuw geïntroduceerd.

Lees meer in de paragrafen hierna:
 
Boeken met:
. Componistenportretten
. Theorie
. Luistertips

Boek en E- boek over:
. Instrumenten

Luisterboeken over:
. Componistenportretten
. Muzikale verhalen

Muziekeducatie:
. Boek
. Website

 

 

Boeken - Componistenportretten



Serie Een leven vol muziek.

Klassieke muziek voor kinderen. Geschreven en verteld door Winnie Sorgdrager.

Leesboek met CD. Rotterdam, Uitgeverij Ziederis. Mozart: 2006. ISBN 9070042142

Er was eens… een kleine jongen die meesterlijk piano kon spelen maar verder helemaal ‘geen saaie jongen was die
alleen maar met zijn neus in de boeken en in de muziek zat’. Deze jongen, later beroemde componist Wolfgang Mozart,
leefde in de tijd wanneer de componisten geen royalties kregen, in de onverwarmde koetsen reisden en voor onversterkte
instrumenten schreven.
Net als Antonio Vivaldi, Sebastian Bach en Ludwig van Beethoven, de andere jongens die ook tot de beroemde componisten
uitgroeiden. Allemaal de grote namen, betekenisvol voor de volwassenen maar weinig tot niets zeggend voor de kinderen.
De elektriciteitsloze wereld en de muziek van de klassieke componisten lijken talloze lichtjaren verwijderd zijn van de
beleveniswereld van de nieuwe generatie lezers en luisteraars.

Lees meer: Blog Olga de Kort

 

 

Boeken - Muziektheroie




 








Tipboek Muziek op Papier. Basistheorie. Hugo Pinksterboer, Bart Noorman.

The Tipbook Company, 2010. ISBN 978 90 87670 20 7

Er bestaan tientallen boeken over de algemene muziekleer, van een encyclopedisch Algemene muziekleer van Theo Willemze,
tot een zeer beknopt Theorie ABCD dat gebruikt wordt bij het voorbereiden op een theorie-examen op een muziekschool.
Afhankelijk van de doelgroep nemen de auteurs/samenstellers de beslissing hoe diep en uitgebreid ze de leerstof willen behandelen.

Uiteindelijk is het niet eens de moeilijkheidsgraad van het theoretische materiaal, het is meer de manier van het introduceren en
uitleggen die het verschil maakt tussen al die boeken.
Tipboek Muziek op Papier is toegankelijk geschreven, informatief, duidelijk gestructureerd, mooi vormgegeven en bruikbaar voor
zowel de eerste kennismaking met de muziektheorie als voor het opfrissen en uitbreiden van de al aanwezige theoretische kennis.

Lees meer: Blog Olga de Kort

 

 

 

Boeken - Luistertips

 

 

 

 

 

 

 

 

Waar je naar moet luisteren in muziek. Auteur Aaron Copland.

Vertaling A.Teunis & Kees de Vries. Amsterdam: Uitgeverij Nieuwezijds, 2012. 240 p. ISBN 978 90 5712 338 2

‘What to Listen for in Music’ is een klassiek voorbeeld van een boek dat meteen na zijn verschijning een klassieker werd.
Sinds zijn publicatie in 1939 (eerste Nederlandse editie in 1960) heeft het boek van Aaron Copland al meerdere generaties
van onderzoekende muziekliefhebbers en musici aan het denken gezet.
“Hoor ik alles wat er gebeurt?” “Doet het me werkelijk iets?” Deze twee vragen die de Amerikaanse componist aan het begin
van zijn boek stelt, zijn bepalend voor het vormen van een actieve luisterhouding.
Bij het uitblijven van positieve antwoorden biedt Copland eerste luisterhulp. De ‘luisterproblemen’ worden behandeld vanuit
het oogpunt van een componist, voor wie het luisteren naar muziek zo natuurlijk is als ademen.
Gewapend met zijn professionele kennis van muziektheorie en muziekgeschiedenis geeft Copland een duidelijke
en beargumenteerde uitleg over de niet altijd en niet voor iedereen zo vanzelfsprekend lijkende muziekmaterie.

Lees meer: Blog Olga de Kort

 

 

 

Boek en E-Book over Instrumenten



 







Tipboek Drums. De complete gids. Door Hugo Pinksterboer.

The Tipbook company, 2012. 268 p., ill. Hugo Pinksterboer.

De vijfde druk van Drums is een bijzondere mijlpaal voor Hugo Pinksterboer en Tipbook company. Vijf jaar geleden
presenteerde Pinksterboer met Drums de allereerste uitgave van zijn inmiddels door twaalf boeken vertegenwoordigde
Tipbook-serie in het paperbackformaat.
De nieuwe, herziene Drums-editie is een geactualiseerde gids met aanvullende informatie over literatuur en nuttige
adressen die bijgewerkt zijn tot en met 2011.

De actualiteit van de gegevens in combinatie met de traditioneel uitgebreide basis- en achtergrondinformatie maken
het nieuwste Tipboek tot een complete vraagbaak voor beginnende drummers.
De overzichtelijke en heldere beschrijvingen van trommels, bekkens, standaards en pedalen worden afgewisseld met
technische en praktische tips over alle onderdelen van een drumstel.

Lees meer: Blog Olga de Kort

 

 

 

Luisterboek - Componisten portretten

 

 

 

 

 




Serie Componisten Portretten: Luisterboeken over grote componisten (2 cd’s). Door Thijs Bonger.

Home Academy Publishers, 2007-2011. Mendelssohn: ISBN 978-90-8530-042-7

Het idee van een luisterboek is niet nieuw. Audio- of ingesproken boeken bestaan al vanaf de jaren 50’ van de
vorige eeuw, eerst als hulpmiddel voor slechtzienden (het eerste Nederlandse audio-boek, “De oude man en de zee”
van Hemingway, kwam in 1955 uit in samenwerking met het blindeninstituut St. Henricus), later als audio-boekenversies
voorgelezen door de schrijvers zelf.
Maar waar het vroeger steeds om een geluidsopname van een bestaand boek ging worden tegenwoordig ook luisterboeken
gemaakt die geen papieren equivalent meer hebben, en vanaf het begin uitsluitend als luisterboeken bedoeld zijn.

De componisten-serie van Thijs Bonger en in het opnemen en uitbrengen van luisterboeken– en colleges gespecialiseerde
Home Academy, telt inmiddels zes afleveringen over Haydn, Mendelssohn, Saint-Saëns,Tsjaikovski, Gershwin en Chopin.

Lees meer: Blog Olga de Kort

 

 

 

Muzikale verhalen

 

 

 

 

 

 

 

Sergei Prokofjev. Romeo en Julia, op.64. Verteld door Pierre Bokma. Tekst Erik van Os en Elle van Lieshout.
Muziek: het Kirov Orkest o.l.v. Valery Gergiev. Illustraties Ingrid en Dieter Schubert.

Uitgeverij J.H.Gottmer, 2010. + CD (Universal Music, 2010). Kindercollectie Klassiek. ISBN 978 90 257 46742.

De weg naar het hart van een jonge lezer leidt niet altijd via de oude folianten met leren kaften en strikt academische
uitgaven. De sprookjesachtige en geïllustreerde hertellingen van de beroemde verhalen uit de wereldliteratuur kunnen
net zo goed het eerste opstapje tot de klassieken worden.
De enigszins aangepaste kinderversies zijn geen recente uitvinding. Al in de 19 eeuw leerde de Engelse jeugd de
toneelstukken van hun beroemde landgenoot kennen dankzij het boek Tales from Shakespeare (1807) van
Charles en Mary Lamb.

In de twintig vertellingen werd de inhoud van Hamlet, Romeo en Julia of Othello wellicht in een iets verkorte,
gemakkelijker en vermakelijker versie gepresenteerd, maar de ontwikkeling van een verhaallijn bleef onaangetast.
Generaties lang werden de Lambs’ teksten met veel belangstelling, als sprookjes gelezen.
Een brug naar de muzikale verhalen en programmamuziek is zo gemaakt.

Lees meer: Blog Olga de Kort

 

 

 

Boek Muziekeducatie

 

 

 

 

 

 

 




Iedereen is muzikaal, Henkjan Honing. Wat we weten over het luisteren naar muziek.

Nieuw Amsterdam Uitgevers, 2009.Paperback, 192 p. ISBN: 9789046805985

Goed nieuws voor iedereen die van muziek houdt maar gewend is zich in gezelschap altijd voor zijn ‘amuzikaliteit’ te
verontschuldigen: iedereen heeft een ‘aangeboren gevoeligheid’ voor harmonische structuur, ritme en timing.
Zelfs aanleg voor een absoluut en relatief gehoor krijgt men bij zijn geboorte. De meeste van ons zijn zich er alleen
maar niet van bewust.
Helaas kunnen al onze aangeboren vaardigheden als sneeuw voor de zon verdwijnen als ze onder de invloed van de
muziekcultuur waarin we opgroeien niet aangesproken worden.
Veel naar muziek luisteren, en het liefst al op heel jonge leeftijd, scherpt onze muzikale gevoeligheid aan en helpt de
muzikaliteit verder te ontwikkelen. Volgens Henkjan Honing ‘staat een indrukwekkende luisterervaring op jonge leeftijd
meestal garant voor een succesvolle muzikale ontwikkeling daarna’.

Lees meer: Blog Olga de Kort

 

 

Breinvriendelijk musiceren

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klanksporen. Breinvriendelijk musiceren. Lieven Strobbe en Hans Van Regenmortel.

Antwerpen-Apeldoorn: Garant, 2010, 269 p. inclusief CD. ISBN 978-90-441-2403-3

Op het eerste gezicht kan de titel van het boek van Lieven Strobbe en Hans Van Regenmortel voor enige verwarring
zorgen: hoe verhouden de klanksporen, die vooral de associaties met de elektronische klanksporen oproepen, zich
tot ‘breinvriendelijk musiceren’?
Bij nader inzien blijkt deze combinatie de inhoud van het boek het meest treffend te verwoorden.
Het is een zoektocht van de schrijvers naar de ‘klanksporen uit het verleden’ om een manier te vinden om de
‘authentieke muzikale uitingen en instrumentale techniek op een natuurlijke (lees breinvriendelijke) manier in het
muziekonderwijs te kunnen integreren’.
Tegelijkertijd hopen de schrijvers met hun werk nieuwe klanksporen te creëren die hun collega’s-musici en docenten
(Strobbe is leraar orgel en creatief klavier in Leuven en Ekeren, Van Regenmortel doceert viool en ensemblespel in
Turnhout) in de pedagogische en artistieke praktijk kunnen helpen.

Lees meer: Blog Olga de Kort