Wat is het (inter)nationaal beleid ten aanzien van waterstof?

Om te zorgen dat Nederland in 2050 een duurzaam energie- en grondstofsysteem heeft, wil Nederland gebruik maken van waterstof als energiedrager. De Nederlandse industrie gebruikt grijze waterstof op grote schaal als grondstof om producten te maken. Waterstof kan ook ingezet worden om duurzaam opgewekte energie op te slaan en te transporteren naar de gebruiker. De overheid wil de productie en toepassing van duurzame waterstof verder ontwikkelen.

Nederland

In het Klimaatakkoord staan doelstellingen over de inzet van waterstof, zoals:
• In 2025 kan er in Nederland ongeveer 75.000 ton waterstof geproduceerd worden uit water. Hiervoor is een elektrolysecapaciteit van 500 megawatt nodig. Dat is bijvoorbeeld genoeg om 600.000 waterstofauto’s een heel jaar te laten rijden. Het streven is om in 2025 ook 50 waterstoftankstations te hebben.
• In 2030 is de elektrolyse-capaciteit minimaal 6 keer zo hoog, namelijk 3 à 4 gigawatt, en rijden er 300.000 auto’s op waterstof.

Bronnen:
Rijksoverheid.nl 
Rapport FME  

Internationaal

Australië produceert al heel veel waterstof met gas en steenkool. Naast grijze en blauwe waterstof zetten ze ook in op groene waterstof. Sommige Australische provincies hebben daarbij het voordeel dat ze beschikken over een groot gebied met veel zon.
Ze exporteren bijvoorbeeld naar Japan en Zuid-Korea.

In Duitsland zijn er al relatief veel waterstoftankstations voor openbaar vervoer. zijn Op verschillende plekken in Engeland, zoals in Londen rijden het openbaar vervoer, een groot taxibedrijf en de politie deels op waterstof. Rond Londen ligt al een dekkend netwerk van waterstoftankstations.

Er zijn nog veel meer landen waar waterstof geproduceerd wordt. Een overzicht.