Energy Battle Zeeland 2021-2022

Gepubliceerd op: 19 oktober 2021 16:25

Acht scholen van het voortgezet onderwijs doen dit jaar mee aan de Energy Battle. Circa twintig 2 en 3e klassen, van vmbo tot en met gymnasium, starten tussen september en december met de wedstrijd. De docenten werken met de leerlingen in teams aan een opdracht van bedrijven. De finale vindt plaats op 3 februari 2022 in de ZB, Kousteensedijk 7 in Middelburg. Iedereen is welkom bij de finale volgens de dan geldende richtlijnen.

Over de Energy Battle

Voor de scholen zijn bedrijven als opdrachtgever gezocht. Zij geven samen met de organisatoren een gastles, kunnen een excursie bieden en maken deel uit van de jury bij de voorronde op de school. De beste leerlingenteams pitchen voor een vakjury en een jongerenjury in de finale. Gedeputeerde Jo-Annes de Bat reikt de prijzen uit tijdens de finale.

De deelnemende scholen bij de 7e editie van de Energy Battle

Dit schooljaar doen de volgende scholen mee:
- Scheldemond College in Vlissingen
- Pontes Goese Lyceum, Locatie Oranjeweg in Goes
- Pontes Pieter Zeeman in Zierikzee
- Calvijn College, Locatie Klein Frankrijk in Goes
- Calvijn College, Locatie Stationspark in Goes
- ‘t Rijks in Bergen op Zoom
- Lodewijk College, Locatie Oude Vaart in Terneuzen
- Christelijke Scholengemeenschap Walcheren, Locatie van de Perre in Middelburg.

De deelnemende bedrijven geven de leerlingen een opdracht

De bedrijven zijn o.a. de Zeeuwse reinigingsdienst, Pure Blue in Hulst, Twigt-Om in Wolphaartsdijk, De Zeeuwse Stromen in Renesse, Multitech in Tholen, Gemeente Middelburg, Terra Maris in Oostkapelle en De Woongaard in Serooskerke.

Eerste reacties van leerlingen en een docent

Vakis, Amy, Shiven, Mart, Teun en Joëlle van het Scheldemond College: “We vinden het supergaaf dat we mee mogen doen. En we mogen voor een echte opdrachtgever werken. We hebben leuke, wilde ideeën over een circulaire stacaravan. We kunnen niet wachten om deze verder uit te gaan werken”.

Greg Anuels, techniekdocent: “Een geweldige uitdaging om aan de slag te gaan met de leerlingen en opdrachtgever. De leerlingen hebben enthousiaste ideeën en maken een ruwe schets met aantekeningen. Ik zie al hele leuke potentiële ideeën die we zeker gaan uitwerken”.