Zuinig autorijden

“Het Nieuwe Rijden”, dat is de manier om geld en brandstof te sparen. Door je rijstijl aan te passen aan de techniek van een moderne auto, valt er zo'n tien procent brandstof te besparen. Dat is vergelijkbaar met een verlaging van de benzineprijs met 15 eurocent per liter. Verder verlaagt zuinig rijden de onderhoudskosten doordat de auto-onderdelen minder slijten.

Wanneer rijd je zuinig?

  • Schakel zo vroeg mogelijk over naar een hogere versnelling.
  • Rijd zoveel mogelijk met een gelijkmatige snelheid met een laag toerental in de hoogste versnelling, waarbij de motor soepel loopt. Dus: tachtig kilometer per uur in de vijfde versnelling, vijftig klimometer per uur in de vierde versnelling.
  • Als je ziet dat je snelheid moet minderen of stoppen voor een stoplicht, laat dan op tijd het gas los, trap de koppeling niet in en laat de auto in de versnelling van dat moment uitrollen.
  • Zet de motor af bij korte stops, zoals voor een spoorwegovergang of een brug.
  • Controleer de bandenspanning maandelijks. Doe dit als je banden 'koud' zijn: binnen drie kilometer na de start van een rit. De juiste bandenspanning zorgt voor minder brandstofverbruik, betere grip, een langere levensduur en een kortere remweg.
    Meer tips: www.hetnieuwerijden.nl

Elektrisch rijden: duurzaam

Uit cijfers van TNO (Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek) van blijkt dat elektrisch rijden zowel bij personen- als beroepsvervoer het beste scoort op klimaat- en milieuaspecten. Deze aandrijving is vergeleken met benzine, diesel, LPG, CNG, groengas, bio-ethanol, GTL (diesel), hybride aandrijving, plug-in hybride en waterstof/brandstofcel.

Well-to-wheel rendement
Tussen de bron van energie (well) en de aandrijving van de wielen (wheel) gaat op verschillende plekken in de keten energie verloren: bij het winnen van de grondstof, bij het fabriceren en transporteren van de brandstof en bij het rijden in de auto. Benzinemotoren zijn inefficiënt tijdens het rijden. Elektriciteit, onder andere nodig voor elektrische auto's en waterstofauto's, wordt weliswaar opgewekt in elektriciteitscentrales, gerekend over de hele keten van well-to-wheel wordt in een elektrische auto ongeveer een derde van de brandstof gebruikt voor aandrijving. Daarmee is een elektrische auto tijdens het rijden circa twee maal zo efficiënt als een benzineauto. Als de accu's van elektrische auto's opgeladen worden met stroom van zonnepanelen of windturbines, dan is het rendement hoger. Het probleem van elektrisch rijden is de hogere aanschafprijs en het korte bereik van een volle accu. Hybride aangedreven auto’s hebben de voordelen van een benzineauto en de voordelen van een elektrische auto. Intussen zijn er steeds meer oplaadpunten voor het opladen van de accu’s van elektrische auto’s. In 2017 zijn er in Nederland circa 28.000 laadpunten waarvan ruim 13.000 24/7 publiek toegankelijk is. (Bron: Bosatlas van de energie, 2012)

Meer informatie over Elektrisch rijden:

  • Keuzegids elektrisch autorijden van André van Woerkom en Auke Hoekstra uit 2012 is te leen verkrijgbaar in de Bibliotheek.
  • ANWB
  • Milieu centraal
  • De exacte tabel met cijfers van TNO vind je in de Factsheet brandstoffen wegverkeer 2014.
  • Voor een oplaadpunt in de buurt kun je kijken op de website van de overheid. Daar staat een overzicht van alle websites en apps over laadpunten.

Zeeland

In Zeeland zijn er in 2017 meer dan 300 oplaadpunten. Bron: oplaadpalen.nl

Energielabels voor auto's

Auto’s zijn voorzien van een energielabel om te kunnen vergelijken hoeveel energie bepaalde auto’s verbruiken. Het formaat en het gewicht van de auto maakt veel uit. Een kleine auto verbruikt meestal minder brandstof. Naast het voordeel voor het milieu levert een energielabel soms belastingvoordeel op. Meer informatie

Wil je weten welk formaat auto een passende keuze is? En hoeveel extra kosten je jaarlijks hebt met een grotere auto? Vul het gratis Advies op maat in van Milieu Centraal.