'Digitalisering is vooral gericht op educatie'

Het Noordbrabants Museum is recentelijk gerestaureerd, gerenoveerd en uitgebreid tot een geheel nieuw museumcomplex in de binnenstad van ‘s-Hertogenbosch: het Museumkwartier. Naast het Noordbrabants Museum maakt het Stedelijk Museum ‘s-Hertogenbosch met een nieuw gebouw hier nu ook deel van uit. Ingrid Sonderen werkt al veertien jaar voor het museum als registrator en Nathalie Dielissen is hoofd communicatie en marketing. Samen gaan ze over de digitalisering van het museum. Ze vertellen hoe het Noordbrabants Museum digitalisering inzet.

Wat is de visie van het Noordbrabants Museum op digitalisering?
Ingrid: “We zijn begonnen met een deel van de collectie online beschikbaar te maken. Dat was onze eerste stap. Op dit moment zijn we bezig meer achtergrondinformatie toe te voegen aan deze digitale collectie.” Nathalie: “Daarnaast hebben we plannen om dossiers van tentoonstellingen te digitaliseren. En wij willen in de toekomst ook bijvoorbeeld restauratieverslagen toevoegen. De museumbibliotheek is voor onze eigen medewerkers al digitaal toegankelijk. We willen in de toekomst ook onderdelen van de bibliotheek online zetten, zodat bezoekers ook toegang hebben tot deze extra informatie. Je kan verschillende informatie aan elkaar linken en toegankelijk maken voor het publiek.” Ingrid: “Met het digitaliseren ben je nooit klaar. Dat blijft doorgaan.”

Zijn jullie ook bezig met de ontwikkeling van apps?
Nathalie: “We zijn ons momenteel aan het oriënteren op de mogelijkheden. We moeten bijvoorbeeld afwegen hoe eventuele apps gebruikt worden. Als we bijvoorbeeld filmpjes en geluid gebruiken willen we voorkomen dat er geluidsoverlast ontstaat. Iets anders waar we over nadenken is het feit dat een veel van onze museumbezoekers wat ouder zijn en minder ervaring hebben met apps. Voor het project ‘Van Gogh in Brabant’, dat in het najaar van 2013 van start gaat, zijn we aan het kijken of het mogelijk is om iPads uit te lenen via de balie. Die kunnen bijvoorbeeld voor schoolklassen interessant zijn.”

Van welke digitale toepassingen maken jullie nu al gebruik in het museum?
Nathalie: “Voor volwassenen staan in alle zalen verdiepingsschermen. Via deze interactieve zuilen kunnen bezoekers meer informatie oproepen over de collectie. De informatie is in tekst, beeld en geluid en onderverdeeld in vier thema’s, waaronder Actualiteit en Brabant. Voor kinderen staan op verschillende plekken ‘Ontdekstations’. Dit zijn touchscreens met spelletjes, informatie en doe-opdrachten die te maken hebben met de collectie. Onderzoeken en doen is hier het motto. Jeugd van het voortgezet onderwijs kan terecht in het ‘Medialab’, waar ze animaties kunnen maken. Op drie schermen voor het lab zijn de resultaten te zien. De volgende stap is om ze beschikbaar te maken zodat deelnemers ze kunnen delen via Facebook en dat ze op ons eigen YouTube-kanaal te zien zullen zijn.”Ingrid: “De digitalisering heeft bij ons een educatief karakter.” Nathalie: “Het is ook een nieuwe specialisatie bij veel musea. Wij hebben nu iemand in dienst die ervaring heeft met het creëren van crossmediale content, en die ook bij kan springen als er in het museum iets fout gaat met bijvoorbeeld de schermen.” Ingrid: “Je kan dit niet half doen, je moet er helemaal voor gaan. Digitalisering is een proces dat voortdurend in beweging blijft. We staan midden in de maatschappij en waar de maatschappij verandert, moeten wij ook mee veranderen. Maar het museum blijft onze corebusiness.”

Interview: Gabriëlle Bueters en Wes van Geneijgen