Political Pop

De meeste commerciële hedendaagse kunstvorm in China is Political Pop (Chinees: Zhengzhi Popu). De stijl is afgeleid van de Westerse Pop art. De Chinese Pop Art ontstond in de jaren ’90, artiesten illustreren er de politieke en economische toestand van China na 1989 mee.

Door de economische groei in het Aziatische land zagen consumenten producten steeds meer als objecten met iconische status. Kunstenaars zagen in deze houding een gelijkenis met de verheerlijking van Mao Zedong. In Political Pop trekken ze dan ook gelijkenissen tussen de macht van adverteren en de kracht van Culturele Revolutie propaganda (1966–1976). Sommigen zagen ook de stylistische connectie tussen de socialistische propaganda en moderne reclame-werken. Met name het gebruik van helder rood viel hen op. Geïnspireerd door deze inzichten ontstond Political Pop. Deze stroming kenmerkt zich ook door het gebruik van ironie, cynisme en parodie in de werken.

Wang Guangyi
De bekendste political pop-artiest is Wang Guangyi (1956/7, Harbin). Hij maakt propaganda-beelden van soldaten, boeren en arbeiders en vermengt ze met beelden van o.a. Coca Cola en cosmetica. De betekenis van een werk is belangrijker, dan de techniek die hij gebruikt. Zijn belangrijkste werken zijn de ‘Great Criticism Series’. Guangyi ziet zichzelf (naar eigen zeggen) als een toeschouwer. Iemand die observeert hoe twee culturen (oud en nieuw) met elkaar in conflict komen.

Prijzig
Political Pop-werken zijn erg in trek. Als gevolg zijn de prijzen te hoog geworden voor de Europese kunstmarkt. Met stip op nr. 1: Mao AO (van Wang Guangyi), dat verkocht werd voor 4.1 miljoen dollar.