3 Collagekunstenaars

Collagekunst is moeilijk onder één noemer te vangen. Zo is het ook met kunstenaars die zich met deze disclipine bezig houden. Waar de één de voorkeur geeft aan het maken van decollages, gebruikt de ander foto's als basismateriaal. In dit artikel lees je meer over drie collagekunstenaars: Robert Rauschenberg, Jason Eden en John Heartfield.

Robert Rauschenberg
Robert Rauschenberg (1925-2008) was een allround-kunstenaar en één van Amerika's meest invloedrijke kunstenaars. Hij schilderde, was een graphic artiest, beeldhouwer en maakte collages. In zijn werken vervaagde hij de grenzen tussen al deze disciplines. De voorwerpen die hij in zijn kunst verwerkte waren omvangrijk. Hij gebruikte stripboeken, kranten, verf, hout en spiegels. Ook gebruikte hij gevonden voorwerpen die hij op de straten van zijn woonplaats New York vond. “Een paar sokken is niet minder geschikt voor het maken van een een schilderij dan hout, spijkers, terpentine, olie en stof.”, zei hij ooit.

In de jaren '50 creëerde hij de 'Combine-serie', wat een kakafonie van materialen was. Voorbeelden daarvan zijn Untitled (1955) en Charlene. Deze video gaat in op de vele aspecten van  Rauschenberg zijn werk..

Jason Eden
Kunstenaar Jason Eden (Los Angeles, 1968) maakt organische collagekunst, die bestaan uit over elkaar heen geplakte mediaposters. Hij neemt deze mee van de vrije plakplaatsen van over de hele wereld. Eden maakt de onderliggende lagen zichtbaar, waardoor er krachtige beelden ontstaan. Als een archeoloog graaft hij door de lagen van de postermassa heen. Daarbij ontdekt hij de geschiedenis en de culturele activiteit van een specifiek gebied. Veel voorkomende elementen in zijn werk zijn kleuren en letters. Lees hier het interview dat we met hem hielden.

John Heartfield
Collage-kunstenaar John Heartfield werd in 1891 in Duitsland geboren onder de naam 'Helmut Herzfeld'. In 1917 veranderde hij die als een protest tegen het opkomende anti-Britse sentiment dat destijds in Duitsland heerste. Zijn betrokkenheid met de oorlog zou veel van zijn latere collages kleuren. In 1920 begon Heartfield, samen met George Grosz, foto's samen te voegen. 'Foto-montage' noemden ze het. In zijn werk toonde hij zijn sterke afwijzing van het Nazisme en Fascisme. Voorbeelden daarvan zijn Göring: The Executioner of the Third Reich (1933) en Adolf the Superman Swallows Gold and Spouts Junk (1932). Met zijn werk wilde hij aantonen hoe gevaarlijk Hitlers regime was.

De nazi's waren op de hoogte van zijn activiteiten en stormden in 1933 zijn appartement binnen. Hij ontsnapte vanaf zijn balkon en vluchtte naar het toenmalige Tsjechië-Slowakije. Hij overleed in 1968. In dit artikel vertelt zijn kleinzoon over Heartfields leven en werk.