Groenten van de toekomst zijn aangepast aan onze wensen

Gepubliceerd op: 3 november 2016 15:41

Wat schaft de pot? In het culinaire lab en de kassen van Bayers groentenzadenmerk Nunhems wordt werk gemaakt van het menu van de toekomst. De nieuwe groenten worden gestyled.

Nunhems 'maakt' nieuwe groenten in een variëteit en tempo die de (r)evolutie in de voorbije honderd jaar doet verbleken. Groenten bomvol voedingsstoffen, vitamines en mineralen. Met nieuwe, wenselijke eigenschappen: uien waar je niet van moet huilen, tomaten die niet lekken, meloen zonder pitten. In nieuwe formaten: kleiner om voedselverspilling tegen te gaan. Makkelijk te snijden, langer houdbaar. Mooi van kleur en vorm, maar vooral lekker.

,,Smaak is altijd de voorwaarde", zeggen hoofd veredeling Coert Engels en productieketenmanager Carin Stroeken van Nunhems. Groenten worden daarom ontdaan van hun uitgesproken smaak. Witlof, maar ook komkommer, is al minder bitter dan vroeger.

Smaakvervlakking, roepen de critici, onder wie enkele koks. ,,Maar die kunnen met al hun technieken en zuren juist extra smaak toevoegen", zegt Engels.

'Mooie groenten'
Als een van 's werelds leidende, innovatieve groentenzaadhuizen dient Bayer zowel de belangen van de consument als de teler. De consument wil het hele jaar door mooie groenten. ,,De teler wil makkelijk oogsten, minder water gebruiken en minder arbeidsuren. En de supermarkt wil vooral een stabiele prijs." Engels wil er maar mee aangeven dat hij altijd een compromis moet zoeken.

Er zijn meer factoren waar het bedrijf rekening mee moet houden. ,,Met de stijging van de welvaart krimpen de gezinnen", zegt Stroeken. ,,Een gemiddeld huishouden bestaat uit twee personen. Er is bovendien een trend naar meer eenpersoonshuishoudens. Wie koopt er dan nog een meloen van zeven kilo?"

Gezond
Engels ziet nog een verandering: ,,Grote gezinnen gedragen zich vaker als kleine huishoudens. Want de een werkt laat, een ander moet eerst nog sporten. Dat beïnvloedt het eet- en kookpatroon."

Gemaksgroenten hebben de toekomst. Mensen hechten aan versheid en gemak. Ze willen makkelijk te verwerken groenten, die langer houdbaar zijn. ,,Dat laatste staat vaak haaks op smaak. Aan ons de uitdaging om daar iets op te bedenken."

Er is steeds meer aandacht voor gezonde voeding, maar we eten met z'n allen nog te weinig groenten. ,,Zouden we de aanbevolen hoeveelheid groenten en fruit eten, dan kan dat 120.000 banen en een besparing van 2,7 miljard aan zorgkosten opleveren in de komende twintig jaar", vertelt Stroeken.

Waarom eten we nog steeds te weinig groenten? ,,Omdat het te veel werk kost om ze klaar te maken, omdat we ze niet lekker vinden of niet weten hoe we ze moeten bereiden. Bovendien: een Nederlander eet bij ontbijt en lunch geen groenten. Hij moet de aanbevolen 200 gram per dag dus tijdens het avondeten nuttigen. Dat is dan ineens een flinke berg." Kleinere porties moeten als tussendoortje voor een kentering zorgen.

Nieuwe generaties
Meer segmentatie, meer variatie, meer rassen met elk hun specifieke eigenschap, is het antwoord van Nunhems. ,,Het is een spel van ontwikkeling en marketing, dat wij in de gaten moeten houden."

Het ontwikkelen van een heel nieuwe generatie sla vergt zo'n 6 à 7 jaar, prei zelfs 22 jaar. ,,Met allerlei technieken kunnen we de ontwikkeling wellicht iets versnellen, maar er is een grens. We hebben wel met de natuur te maken."

Bron: AD

Auteur: Frans Dreissen